Trendy FinTech na 2023

0

Metaverse

Metaverse przyniesie rewolucję na miarę wprowadzenia Internetu. To nie pojedyncza technologia, która wpłynie na poprawę doświadczenia klientów – to zupełnie nowe doświadczenie, do którego banki, fintechy i pozostali uczestnicy sektora finansowego będą musieli dopiero skroić swoje rozwiązania. Pierwsza pre-metaverse zaczynają skupiać już miliony użytkowników – a zapowiedziane na 2023 i 2024 tańsze i doskonalsze rozwiązania umożliwiające eksploracje tego alternatywnego systemu społecznego sprawią, że jego dostępność znacząco wzrośnie i przestanie wymagać nieproporcjonalnych nakładów finansowych. W Polsce pierwsze firmy, ze Smartneyem na czele, tworzą huby technologiczne umożliwiające im w przyszłości wejście do metaverse z gotowym rozwiązaniem. Na zachodzie w awangardzie nowego trendu znajdują się banki i ubezpieczyciele, szukający nowego kanału nie tylko pozyskania, ale przede wszystkim interakcji z Klientem.

Wykorzystanie AI

Do tej pory polski fintech skutecznie wdrażał rozwiązania oparte o machine learning i samouczące się algorytmy – przede wszystkim w obszarze kontroli ryzyka kredytowego. Możemy się jednak spodziewać szerszego wykorzystania podobnych technologii na pozostałych obszarach rynku. Spodziewam się, że regulacje w końcu umożliwią powstanie nad Wisłą rozwiązań opartych o robo advising – doradztwo ubezpieczeniowe lub inwestycyjne oparte nie o wiedzę i doświadczenie doradców, a o komputerowe modele predyktywne. Cały czas będziemy również obserwowali większe wykorzystanie AI w back office oferowanych rozwiązań i produktów – rosnąca skala działalności wymusza wykorzystywanie dokładniejszych, szybszych i po prostu nowocześniejszych modeli i rozwiązań (również w zakresie robotyzacji kontaktów z infolinią, czy automatyzacji procesu sprzedażowego i obsługowego) lub zatrudnienie większej ilości specjalistów ręcznie obsługujących procesy – a tych na rynku po prostu brakuje. 

Superaplikacje

To trend, którzy zaczynamy obserwować na Zachodzie. Superaplikacje w jednym miejscu skupiają e-commerce, rozwiązania płatnicze, zarządzanie budżetem i dodatkowe funkcje. To dodatkowa „bramka” między firmami oferującymi dobra, a odbiorcami – która pozwala maksymalnie ułatwić proces zakupu. Taka aplikacja może np. przez api zbierać oferty wielu sklepów (robi coś takiego już np. Empik) i umożliwiać płatność za zakupu za pośrednictwem dedykowanego rozwiązania BNPL. Taka aplikacja następnie może informować o stanie konta / portfela, otwartych zobowiązaniach i datach ich spłat – tak, żeby konsument mógł całe doświadczenie zakupowe zamknąć na jednym środowisku. 

Ufintechowienie srebrnego pokolenia

Pokolenie 50+ to bardzo ważna grupa konsumentów. Chociaż sami pięćdziesięciolatkowi są już dobrze obyci z internetem – stawał się powszechnie dostępny gdy kończyli studia – to jednak wciąż nie wszyscy przekonują się do nowoczesnych usług finansowych. Będąc świadkami kilku afer finansowych i kryzysów bezpieczeństwo utożsamiają z bankami. Z drugiej strony starsi przedstawiciele tego pokolenia po prostu wolą obsługę osobistą i obawiają się, że korzystając z nowych rozwiązań mogą zostać oszukani. Poszerzenie bazy Klientów i użytkowników usług w tych segmentach będzie się musiało wiązać przede wszystkim z edukacją poszczególnych konsumentów – niełatwą, bo nie prowadzoną wyłącznie w kanałach online.