Bezpieczny w Sieci #2 Spoofing

0

Czy naciągaczy znajdziemy tylko w realu?

Pewnie, że nie!

Oszuści chętnie wykorzystują prostoduszność czy empatię swoich ofiar, próbując namówić je do podejmowania niekorzystnych decyzji.
Trwa właśnie Fraud Awareness Week a dzisiaj opowiemy o Spoofingu!

Spoofing charakteryzuje się podszywaniem pod inne osoby lub instytucje. Pamiętacie kabarety, w których wydzwaniano do różnych instytucji i próbowano je przekonać do abstrakcyjnych sytuacji? Spooferzy mają o wiele groźniejsze intencje. Celem działania przestępców może być wyłudzenie danych lub instalacja szkodliwego oprogramowania na urządzeniu potencjalnej ofiary.


W ostatnim czasie popularnym rodzajem spoofingu stał się tzw. Caller ID Spoofing, czyli potocznie mówiąc spoofing telefoniczny. Polega on na podszywaniu się przez oszustów pod dowolny numer telefonu bądź nazwę kontaktu w telefonie. Aby tego dokonać wykorzystuje się ogólnie dostępne w sieci serwisy, które umożliwiają podanie numeru osoby, do której chcemy zadzwonić oraz numeru, który ma być prezentowany na telefonie osoby do której dzwonimy.


Popularne ostatnio stają się oszustwa „na pracownika banku”. Na telefonie ofiary wyświetla się numer infolinii jednego z polskich banków. W trakcie rozmowy oszust przedstawia się jako jego pracownik. Żeby wzbudzić od samego początku niepokój ofiary to informuje, że jej środki są zagrożone, lub ktoś złożył w jej imieniu wniosek kredytowy. Może poprosić o zainstalowanie na urządzeniu oprogramowania do zdalnego pulpitu, zalogowanie się do bankowości elektronicznej, przekazywanie kodów sms. W trakcie tego typu rozmów trzeba mieć ograniczone zaufanie i nie działać w pośpiechu. Jeśli masz wątpliwości z kim rozmawiasz – zakończ rozmowę i samemu zadzwoń na infolinię Banku.

Pamiętaj:

❗ Nie przekazuj nikomu danych do logowania do bankowości elektronicznej.

❗ Nie instaluj na prośbę osób trzecich żadnych programów do zdalnego dostępu. Nie instaluj aplikacji z nieznanych źródeł lub takich, które wzbudzają Twoje podejrzenie.

❗ Dokładnie czytaj sms’y! Zazwyczaj zawierają szczegóły dyspozycji, którą mają potwierdzać.

❗ Nie udostępniaj kodów BLIK, kodów do bankowości internetowej, kodów 3D Secure wykorzystywanych do autoryzacji transakcji.

❗ Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

❗ Jeśli nie masz pewności z kim rozmawiasz lub masz podejrzenia, że może być to oszustwo, rozłącz się i sam zadzwoń na infolinię instytucji z jakiej dzwoni konsultant.

Stosowanie powyższych rad pomoże zadbać Ci o bezpieczeństwo!